persoonlijk

SFEER: 23 mei 2014, Lille met school

 Op 23 mei ben ik met school naar Lille geweest. Ik heb namelijk Frans in mijn pakket en dan ga je daarheen voor een dag. Best kort, maar wel genoeg tijd om de stad te zien. Ik moest natuurlijk wel een paar foto’s schieten. Het zijn er minder geworden dan ik had gehoopt, maar we moesten ook opdrachten maken. Het blijft nou eenmaal school… Benieuwd hoe deze dag was?

Om kwart voor 6 moesten we op school zijn en om 6 uur vertrok de bus. Dat betekent om half 5 de wekker! Best vroeg, vooral voor iemand die al moeite heeft met half 7. Maarja, als je eenmaal bezig bent, gaat het wel. Om tien uur kwamen in Lille aan, helemaal volgens schema! We konden lekker doorrijden, geen files gehad, dus dat is alleen maar fijn!

Allereerst moesten we een speurtocht doen door Lille en vragen beantwoorden. Je mocht gewoon vrij rondlopen, zonder leraar. Dat is dus erg fijn! Dit was in één van de straten waar we heen moesten. Het gebouw rechts is een bank en daar moesten we ook een vraag over beantwoorden.

 

Deze viswinkel moesten we ook zoeken. Het zag er allemaal wel erg schattig uit, haha. Jammer dat ik niet van hou 😉

 

Dit is de Notre Dame de la Treille. Dit is eigenlijk gewoon een verkleinde versie van de echte Notre Dame. Wel echt heel mooi!

 

 

Dit is een kathedraal die iets buiten het centrum stond. Heel mooi in elkaar gezet. Hij werd verbouwd of iets dergelijks, dus dichterbij lukte niet echt. Op de onderste foto zie je een stukje van een jongen. Dit was een Franse jongen en wilde een photobomb doen, dus hij sprong omhoog. Niet echt gelukt zoals je ziet.

 Het eerste gebouw is het operagebouw. Daaronder de kerk die er naast stond. En op de laatste foto zie je wat gebouwen die daar links van stonden. Ik vind het altijd zo leuk om te zien dat de architectuur zo anders is dan in Nederland. Ik vind deze architectuur bijvoorbeeld erg gezellig, omdat het allemaal wat klassieker is!

 Het Palais des Beaux Arts en het plein. Hier moesten we voor de tweede keer ‘aftikken’ bij de begeleider. En daar kregen we ook de laatste opdracht: Ruilen! We kregen klompjes en die moesten we vijf keer ruilen voor iets anders met de Franse bevolking. Één keer kwamen we een groepje jongens uit Tilburg tegen en we waren erg wanhopig – het lukte maar niet – dus hebben we met hun geruild! Hele gezellige gasten haha. Het is ons uiteindelijk wel gelukt en daar waren we best trots op!

 

Dit beeld stond aan het begin van de winkelstraat. Lille is trouwens echt een leuke winkelstad! Hele leuke winkelstraat met veel winkels. Ook veel bekendere winkels, zoals de H&M en de Pimkie. Maar ook veel winkels die wij niet in Nederland hebben. Er was ook een hoedenwinkeltje en daar moesten we even een foto van maken. Een vriendin van ons die niet mee was, – zij heeft Duits en is naar Aachen geweest – is namelijk helemaal gek van hoedjes. Ik heb trouwens niks gekocht in deze winkelstraat.

Het derde en laatste aftikpunt was bij een restaurantje bij EuraLille. Dit is een enorm winkelcentrum met ook veel bekendere winkels, maar ook winkels die we niet in Nederland hebben. Ik heb daar twee shirtjes bij de Bershka gekocht. Ook zat er een Kiko. Daar ben ik wel even binnen geweest, maar aangezien het het eind van de dag was en we kapot waren, had ik geen zin om echt te kijken. Het was ook geen grote winkel en het was best druk, dus dan wordt het gauw wat nauw. We hebben ’s avonds een broodje gegeten bij de Subway en daarna zijn we weer teruggegaan naar het restaurantje.

Om kwart voor 7 zijn we weer teruggegaan naar de bus en hebben we 4 uur in de bus gezeten richting Haarlem. Om kwart voor 11 kwamen we aan. We hebben wel erg veel geluk gehad met het reizen, we hebben helemaal geen files gehad. Heel fijn!

Ik was rond 11 uur weer thuis en ik lag om 12 uur in bed. Zaterdag heb ik wel wat langer in bed gelegen dan normaal. Ik was zó moe, maar dat is ook niet zo gek! We hebben echt heel Lille bijna gezien.

Ik wil wel weer een keertje terug naar Lille. Ik vond het zo’n gezellig stadje. Mooie gebouwen, leuke winkelstraat – waar trouwens ook een Kiko zat, come on twee in één stad? Gun ons er ook één 😦 – en natuurlijk Euralille! Dat is trouwens echt een aanrader als je lekker wilt shoppen!

Ik hoop dat je ondanks de weinige foto’s toch een sfeerimpressie hebt kunnen krijgen! Ik heb echt een ongelofelijke leuke tijd gehad in Lille en het was ontzettend gezellig met de twee meiden!

Q: Ben jij weleens in Lille geweest?

 Lots of Love,
Stacy 

Geef een reactie

