persoonlijk

Study | Ik stop met mijn opleiding

dscn9268-1

Zoals je in de titel al kunt lezen, ben ik gestopt met mijn opleiding Social Work. Begin november zat ik in mijn eerste tentamenweek en schreef ik een update. Die kun je hier nog even teruglezen, als je dat wilt. De opleiding beviel me toen heel erg, maar toch ga ik nu stoppen. In dit artikel leg ik alles uit!

De tweede periode is heel raar verlopen. In het begin had ik er veel zin in en wilde ik gaan knallen. Dat voornemen ging al snel mis door persoonlijke omstandigheden. Toen ik er weer een beetje in zat, begonnen de twijfels toe te slaan. Ik zat heel vaak tijdens colleges te bedenken wat ik daar nou eigenlijk deed. Ik vond de lesstof interessant, maar de lessen werden niet heel goed gegeven. Hierdoor had ik al snel geen zin meer om echt mijn concentratie erbij te houden.

Ook draait de opleiding Social Work heel erg om doelen opstellen. Ik vind het leuk om doelen voor mezelf op te stellenen daarvoor te knallen, maar dan moeten het wel echt mijn doelen zijn. Tijdens het schrijven van mijn leerwerkplan moest ik doelen op gaan stellen die bij bepaalde competenties hoorden. Ik schreef doelen op, omdat ik doelen op moest schrijven. Niet omdat het écht mijn doelen waren. Dit zat mij heel erg in de weg.

Daarnaast kwam ik op de laatste schooldag voor de kerstvakantie naar school voor een verplicht vak. Toen ik eenmaal op school kwam voor dat verplichte vak, kreeg ik te horen dat we kerstkaarten gingen maken. Kerstkaarten… Het uur vorderde en het lokaal werd steeds leger. Na een half uurtje ging ik ook weg. Na deze nutteloze les, besloot ik om echt goed te gaan nadenken of ik nog wel verder wilde.

Bij het maken van deze keuze heb ik gepraat met mijn ouders, zus en broer. Zij kennen mij het beste en kunnen mij dan ook goed adviseren. Tevens ging ik mezelf een aantal dingen vragen. Word ik hier gelukkig van? Krijg ik een voldaan gevoel van deze opleiding? Heb ik zin om naar de colleges te gaan? De antwoorden hierop en de gesprekken met mijn gezin hebben mij geholpen met het doorhakken van de knoop.

Nog steeds lijkt mij het beroep Sociaal Pedagogisch Hulpverlener geweldig, maar niet met deze opleiding. Misschien word ik ooit hulpverlener, misschien ook niet. Zoals mijn ouders vaak zeggen: “Er leiden meer wegen naar Rome.” Oftewel, je komt er wel.

Liefs,
Stacy

Een gedachte over “Study | Ik stop met mijn opleiding

Geef een reactie

