lifestyle·tips

Tips | Hoe zorg ik ervoor dat ik productief ben?

DSCN9825-1

Waar de één super gefocust kan werken,  heeft de ander er wat meer moeite mee. Persoonlijk heb ik nooit heel veel moeite gehad met gefocust werken. Vaak heb ik wel het gevoel dat ik productief ben. Door de jaren heen heb ik zo mijn maniertjes ontdekt voor productiviteit. Vandaag deel ik een aantal manieren met jou!

♥ Maak een overzicht

Moet je veel leren voor je studie? Maak een overzicht! Zet hierin wat je moet en wanneer het af moet. Een overzicht zorgt ervoor dat je alles op een rijtje hebt.  En dit zorgt voor rust! Na het maken van een overzicht, kan je meer gestructureerd een lijstje maken met wat je wilt doen op een dag.

♥ Maak lijstjes

Oh, deze tip heb je waarschijnlijk al veel te vaak gehoord.  Maar het werkt gewoon, dus ik zeg het ook: maak lijstjes! In het begin kan het even moeilijk zijn. Wees wel realistisch wanneer je een lijstje maakt. In het begin zette ik veel te veel op mijn lijstje. Even twee hoofdstukken samenvatten van geschiedenis, vier hoofdstukken aardrijkskunde lezen en ook nog veel opdrachten maken voor wiskunde. Dit gaat niet lukken op één dag. Bedenk daarom wat je écht gedaan moet/wilt hebben op een dag. Heb je dit af en heb je nog tijd (én zin!), ga dan door met andere taken. Lijstjes zorgen ervoor dat je productief bent en je raakt echt gemotiveerd als je ziet dat je nog maar twee taken moet! Oh, en het afvinken geeft zo’n goed gevoel!

DSCN9828-1

♥ Drink water!

Ik ben iemand die heel snel vergeet dat ik moet drinken. Wanneer ik druk bezig ben, drink ik dus nauwelijks iets. Gevolg hiervan is dat je je een beetje futloos gaat voelen. Water drinken zorgt ervoor dat je fris en wakker blijft. Zet een flesje water op je bureau en neem af en toe een slok. Zo blijf je goed gehydrateerd!

♥ Neem pauze

Naast dat het belangrijk is om water drinken,  is het ook belangrijkrijk om pauze te nemen. Dit is ook iets wat ik te vaak vergeet. Spreek overigens niet met jezelf af dat je na het samenvatten van een bepaald hoofdstuk pauze neemt. Dit werkt niet en ik spreek uit ervaring, haha! Na dat ene hoofdstuk, wil je het volgende hoofdstuk ook doen en daarna steeds meer.Uiteindelijk neem je nooit pauze. Spreek dus met jezelf af dat je bijvoorbeeld na een uur pauze neemt. Zet een timer en ga hard aan de slag. Daarna heb je je pauze wel verdiend! Houd je trouwens wel aan je pauzetijd en ga daarna weer aan het werk. Anders heeft die pauze natuurlijk geen zin.

♥ Gebruik de pomodoro techniek

Een manier om aan pauze te denken, is de pomodoro techniek. Hierbij focus je je 25 minuten lang op je werk, daarna krijg je vijf minuten pauze. Na vier keer 25 minuten gewerkt te hebben, krijg je een langere pauze van een half uur. Over deze techniek zal ik later nog meer vertellen in een artikel, met mijn ervaringen erbij!

DSCN9831-1

♥ Begin!

Om productief te zijn, moet je natuurlijk wel beginnen! Want als je niet begint, krijg je ook niks af. En ja, ik weet dat het soms moeilijk is om aan dat ellendig lange hoofdstuk te beginnen. Maar echt, geloof me; wanneer je dat hoofdstuk af hebt, voel je je zo goed!

Ik denk trouwens wel dat je zelf moet ontdekken, wat voor jou het beste werkt. Ik vind het heel fijn werken met overzicht en lijstjes, maar misschien vind jij dat totaal niet! Experimenteer dus met manieren en vind zelf uit wat jij het fijnst vindt! Uiteindelijk vind je je manieren wel!

Liefs,
Stacy

Geef een reactie

